
De Topsportopleiding Tilburg maakt al 25 jaar mogelijk dat jonge topsporters een duale carrière kunnen doorlopen binnen het voortgezet onderwijs, zonder concessies te doen aan hun ambities.
Op deze leeftijd komt er veel op hen af: intensieve trainingsschema’s, wedstrijden, schoolwerk en sociale verplichtingen. Juist in deze cruciale fase bieden wij ondersteuning, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen – zowel in de sport als in de klas.
Om dit te realiseren werken wij samen met meer dan 15 sportclubs uit de regio en de middelbare scholen Campus 013 en het Koning Willem II College in Tilburg. Daarnaast hebben we sterke samenwerkingen met partners als het Sport Medisch Centrum en Sport City, die bijdragen aan de fysieke en mentale begeleiding van onze sporters.
Onze missie? Het creëren van de beste omstandigheden waarin talent zich kan ontplooien, zonder dat onderwijs of sport in het gedrang komt. Zo bouwen we samen aan de toekomst van jonge topsporters.
Binnen de Topsportopleiding Tilburg draait het om méér dan alleen presteren. We creëren een omgeving waarin jonge studenten met sportieve ambities zich duurzaam kunnen ontwikkelen – zowel in hun sport als op school. Onze aanpak rust op drie duidelijke pijlers:
Daarom bieden we regelmatig informatie- en themabijeenkomsten aan over onderwerpen als:
Op die manier ondersteunen we studenten in hun volledige ontwikkeling – zodat zij sterker staan, in hun sport én in het leven.

Talentvolle sporters worden voorgedragen door hun sportclub en sporten op landelijk niveau of hebben die potentie. Daarnaast moeten zij voldoen aan de toelatingseisen van Campus 013 of het Koning Willem II College, onze onderwijspartners in Tilburg.
Onze coördinator zorgt voor een soepele samenwerking tussen sportclubs en scholen, zodat sport en onderwijs optimaal op elkaar aansluiten.
Sportclubs dragen sporters voor en bepalen de trainingsprogramma’s. Zij stellen een aanspreekpunt aan en werken samen met de coördinator om discipline, respect en inzet te stimuleren.
Scholen passen waar nodig het lesrooster aan, bieden studiebegeleiding en stellen een aanspreekpunt aan voor overleg over de voortgang van de sporters.
Wij organiseren bijeenkomsten om ouders te informeren en stemmen indien nodig af over het welzijn van de sporter. Het belang van een gezond evenwicht tussen sport en onderwijs staat altijd voorop.

De filosofie van Team Tilburg luidt: practice what you preach. Onze organisatie is opgezet door (ex-)topsporters en wij krijgen rugdekking vanuit het stichtingsbestuur en de gemeente Tilburg. Als bevlogen ervaringsdeskundigen kennen wij het klappen van de zweep en gaan en staan wij voor: intrinsieke motivatie, wederkerigheid en een link met de stad. Wij willen altijd samen winnen en stellen ons graag kort aan jullie voor.
Peter van Ierland
Voorzitter
Vanaf de oprichting ben ik betrokken bij de Stichting Topsportopleiding Tilburg en de laatste 10 jaar ook voorzitter.
Uitgangspunt voor ons is de combinatie topsport, onderwijs en sociaal leven, soms een moeilijke combinatie, maar wel heel belangrijk om de jongeren te kunnen laten genieten van en gedijen in een topsportomgeving, maar ze tevens voor te bereiden op een maatschappelijke carrière. Dat doen we met een aantal gemotiveerde partners al ruim 18 jaar en dat levert mooie resultaten op.

Pieter Jan Wassing
Bestuur
Ondernemer en eigenaar van de PW groep bv. , Schrobbeler bv en Viggo service enablers bv.
Pieter Jan was initiator en formuleerde samen met Peter van Ierland en vertegenwoordigers van het Koning Willem 2 college, Tilburg Trappers, Hockeyclub Tilburg en Willem II BVO de uitgangspunten voor de totstandkoming van de Topsportopleiding Tilburg. Hij was de eerste voorzitter van de stichting tot Peter van Ierland het overnam.

Geert Toemen
Coördinator
Voordat ik aangesteld werd als coördinator van de Stichting, ben ik 26 jaar docent L.O. geweest en heb daarnaast het mentoraat vervuld van de topsportklas. Mijn zoon heeft de gehele jeugdopleiding van WII VA gevolgd en zelf heb ik op eredivisie-niveau gevolleybald. Vanuit verschillende invalshoeken had ik dus al ervaring opgedaan met hoe het is om topsport te combineren met presteren op school. Mooi om daar nu mijn steentje in bij te dragen en veel contact te hebben met zowel de sporters, ouders, de coördinatoren van de sportclubs en de scholen.

Arjen Lodewijks
Coördinator
Naast coördinator van de stichting ben ik docent Lichamelijke Opvoeding op het Koning Willem II College. Binnen de school heb ik jarenlang gewerkt als topsportmentor, waar ik jonge talenten begeleidde in hun ontwikkeling als sporter, leerling en als mens. Met een achtergrond als tophockeyer weet ik uit eigen ervaring wat er komt kijken bij topsport en het vinden van de juiste balans tussen sport, studie en persoonlijke groei.
Daarnaast werk ik al meer dan vijf jaar als personal trainer en coach, waarin ik mensen begeleid op het gebied van leefstijl, training, voeding en het behalen van hun persoonlijke doelen. In alles wat ik doe, staat ontwikkeling, motivatie en het beste uit jezelf halen centraal.

Theon Scholten
Penningmeester
Sinds 2015 ben ik aan de stichting verbonden als penningmeester. Al heel mijn leven volger van allerlei sporten, hoofdzakelijk voetbal (Willem II) en hockey (dochters bij HC Tilburg). Verder sport ik zelf actief op de racefiets en in de sportschool. In het verleden liep ik weleens een marathon. Het is een schone taak als penningmeester een bijdrage te kunnen leveren aan een stichting die topsport en studie zo goed mogelijk begeleidt en mogelijk maakt.

Han Snijders
Directeur Campus013
Bij Campus 013 staat de talentontwikkeling van onze leerlingen centraal. Het past dus helemaal bij onze uitgangspunten om topsport te stimuleren. Voor ons is het mooi om te zien hoe studenten zich ontwikkelen, niet alleen sportief maar ook persoonlijk. Door de intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen staat het belang van de leerling steeds voorop en dat zorgt niet alleen voor betere sportprestaties maar ook betere schoolprestaties.
Hiervoor ben ik jarenlang directeur geweest van een kunstopleiding, ook daar was de combinatie van buiten- en binnenschoolse ambities een belangrijk thema. Met alle partijen afstemmen en elkaars doelen versterken zorgt dat één en één, drie kan worden.
